Mine hjemmestrikkede vognposer (oppskrift)

HJEMMELAGET VOGNPOSE

Garnet kjøpte jeg på spar kjøp, kjøpte en ferdigpose med 20 garnnøster (de ga beskjed om at de som ikke blei brukt kunne sendes tilbake). Valget falt på garnet som heter Safir og fargen 405, som er en mellomfarge mellom lysgrå og koksgrå. Dette er ett veldig godt garn og jobbe med synes jeg, da det ikke fliser seg opp underveis. Har litt erfaring med bla. garn fra nille og europris hvor garnet er skjøta midt inni nøstet (jeg bruker likavell endel garn derfra asså). Brunt garn kjøper jeg aldri på europris, etter en erfaring hvor jeg strikka monsterbukse og brunfargen blei ikke lik tiltross for samme serienummer og fargeblandingsnummer. Jeg bruker alltid "billig" garn når jeg strikker, for jeg synes det er like fint og like bra. For ett nøste med safirgarn så koster det 15 kr, så i garn ga jeg 300 kr (dette er 20 nøster). 

Oppskrift vognpose (Rebeccas oppskrift)

<3 Posen er strikka rundt på nr. 6 (80 cm)

<3 Garnet jeg har brukt er safir ullgarn fra sparkjøp

<3 Antall masker er 201

<3 Posen er strikka i flettemønster, jeg fletta hver 6 runde, og brukte 6 masker i fletta (rett) og 4 masker (vrangt) mellom hver flette. På starten eller slutten av hver runde strikka jeg 5 masker vrangt, da det skal klippes her om en ønsker glidelås ol. (pga. disse 5 maskene så blir antallet 201)

<3 Gjenta flettemønster til du har 23 fulle fletter i høyden, dette er ca. 57 cm. Arbeidet skal avsluttes med en flette

<3 Arbeidet deles nå i for og bakstykke (101 masker forstykket og 100 masker bakstykket). Fortsett med flettemønsteret likt som over, og det flettes fortsatt hver 6 runde (jeg brukte rundeteller for å klare å ha kontroll på detta). 

Bakstykke

 <3 Bakstykket strikkes frem og tilbake, fell 2 masker i hver side etter fletterunden. Bakstykket skal måle ca. 20 cm (dette er til min vognbag, så lurt å måle sin egen bag før en bestemmer seg for måla på posen), og det er 7 fletter. Så i løpet av disse 20 cm, så er 28 masker fellt (16 masker i hver side). 

<3 Fell så 2 masker i hver side etter fletting og 1 maske i hver side før fletting (dette blir da runde 1+2 og 4+5). Etter tredje fletting felles det videre 3 masker i hver side (runde 1+2) og det felles 2 masker i hver side (runde 4+5, flettingen skjer runde 6)

<3 Strikk til du sitter igjen med 42 masker, og fell løst av så det ikke skrumper seg (fell av istedenfor fletting den siste runden).

Forstykke

<3 Strikkes frem og tilbake, uten noen fellinger. Strikkes til samme lengde som bakstykket, men blir halvparten så lang da denne brettes tilbake.

Hvordan posen syes sammen vet jeg desverre ikke, da jeg var superheldig og fikk god hjelp av min svigermor. Jeg kan ikke bruke symaskin, så jeg står for strikkeoppskriften :) Men jeg kjøpte inn en dyne på jysk, en billig dyne til 100 kr, og jeg kjøpte litt elastisk stoff på syskrinet i Tønsberg (rosa og blått selvfølgelig), og kjøpte to knapper til hver pose slik at forstykket kunne kneppes ned. I tillegg kjøpte jeg inn glidelås på 30 cm. 

Når posene var ferdige så satt jeg igjen med ett fullt garnnøste (strikka to poser), dyna passa til begge posene og det er dyne overalt, stoffet passet også helt perfekt (her bør en ta mål selv om hvor mye stoff en skal kjøpe). Dyna er sydd fast, så ikke mulighet for å ta den ut, noe som er utrolig smart for når vi bærer vognposene rundt så krøller ikke dyna seg sammen og posen holder formen sin hele tiden. Det eneste jeg var litt usikker på var valget av dyne, vil den være varm nok? Men ungene elsker å ligge i vognposen sin og er aldri kalde. Den er lun og god. Oppfordrer andre til å ikke velge fleece om en skal lage slike poser, da fleece er ett stoff som ikke puster og det kan bli klamt for barnet (deilig stoff da, men kan bli varmt). I våres vognposer er det bomullstoff, men hele posen er strikka i ull så ikke nødvendig med noe tykkere stoff inni posen (hvertfall ikke her på østlandet).

                                     Skriv gjerne en kommentar om dere ønsker og bruke oppskriften, koselig å vite :D

46 kommentarer

Hild Frøya

06.03.2014 kl.14:16

Kjempefine, og så snill du er som deler oppskrift. Må prøve å strikke en sånn en, men har endel andre prosjekter som må i havn først. Så det blir nok en liten stund før jeg får fiksa en sånn!

Rita

06.03.2014 kl.16:20

Tusen takk. Fantastisk godt forklart. Tror til og med jeg kan få dette til. Disse var nydelige :)

Inspirert

06.03.2014 kl.16:42

Denne oppskrifta skal så absolutt brukes til hemmeligheten i magen! <3 Takk for at du deler!!

Lena e

06.03.2014 kl.17:38

Så fantastisk at du deler oppskrift! Denne skal jeg strikke å ha klar til en av mine beste venninner får to strek på testen sin :)

Så nydelig!

merete falch jonassen

10.03.2014 kl.16:22

Hei. Jeg vurderer og strikke en slik vognpose. Ser at garnet du har valgt er merket med at det egner seg godt til toving, ønsker å strikke en som eventuelt kan vaskes i maskin ved behov. Tror du da at Rubin fra Sparkjøp er et alternativ og bytte ut med? Jeg er ikke kjent med garnsortene fra Sparkjøp, har aldri strikka med dem :)

hestvold

11.03.2014 kl.14:23

vettu det har jeg ikke greie på desverre. Har brukt det garnet til andre ting som er strikka men det har aldri tova seg.. Men har egentlig ikke tenkt på at det er ett garn som toves lett... Jeg bare pressa posen når den var ferdig med ett vått håndkle.

hanne kine

20.03.2014 kl.19:55

Tusen takk for oppskrift :-) tror jeg skal overraske ei venninne med en slik til babyen som kommer i august :-) strikket du rundt slik som man gjør når man strikker genser eller strikket du frem og tilbake på rundpinnen?

hestvold

23.03.2014 kl.18:51

hanne kine: jeg strikka rundt og rundt frem til delingen, da strikka jeg frem og tilbake :)

23.03.2014 kl.19:27

Tusen takk for oppskrift, skal få min mor til å strikke for meg :) kunne du ha spurt svigermor etter en enkel forklaring på sydelen? :)

hestvold

25.03.2014 kl.00:23

Anonym: skal få spurt henne om det når jeg treffer de neste gang :)

hanne kine

04.05.2014 kl.00:54

Ser du har brukt garn som passer til pinne 3, 5 ca, har du da brukt enkel tråd når du brukte pinne nr 6?

hestvold

05.05.2014 kl.10:18

Hei :) Jeg brukte enkel tråd :)

22.05.2014 kl.10:02

Hei kjempefine poser❤️brukte du tilsammen 20 nøster på begge posene?

hestvold

22.05.2014 kl.23:01

Jeg sitter igjenmed ca 1,5 nøste. Ett som ikke er påbegynt og ett som er...

Lene

06.08.2014 kl.12:58

Kjempe fin!! Hvordan ble strikkingen hvis du brukte et garn beregnet på pinne 3,5 på pinne 6? Vet du målene ca? Bredden iallefall? :)

hestvold

18.08.2014 kl.21:18

Den blei bra den, vognabaggen er 30 cm bred.

Monica

19.08.2014 kl.08:32

Hei.

Jeg sitter nå å prøver, men får ikke maskeantallet til å stemme.

Jeg legger opp 201m, starter med 3vr (for klipping, restrerende 2m blir vel strikket på slutten av runden så det blir totalt 5m for klipping) og fortsetter med 4 vrange, 6r for fletting, 4 vr og 6r osv-> x9fletter og avslutter med 4 vrange før jeg skal starte bak, men dette blir bare til meg 97m og ikke 101m

Hva gjør jeg feil? Er det 9 fletter på fronten?

hestvold

25.08.2014 kl.22:48

Jeg begynte med 5 masker vrangt på hver runde som blei klippemasker... Jeg strikka rundt på rundpinne, forskjellen fra for og bakside med tanke på maskeantallet blir ulikt Pga klippemaskene... Husker ikke akkurat antall nå, men kan finne frem posen og telle antall fletter imorgen.

Malin

09.09.2014 kl.13:10

Hei :) Kjempefine vognposer, men jeg lurer på hvor du har kjøpt de "lekeklipene" som henger i bremmen på vognen?

hestvold

11.09.2014 kl.23:13

Www.hobbyfunhouse.dk nettbutikk i Danmark, rask levering :)

Marianne

13.09.2014 kl.11:08

Så fine :-) hva ble total målene på posene? Svigermor skal strikke til lille gutten i magen :-)

hestvold

23.09.2014 kl.11:03

akkurat denne posen er strikka til vår vognbag som er 30 x 69 om jeg ikke husker helt feil.

mona

15.10.2014 kl.10:25

Hei jeg bare lurte på om du brukte 20 nøster på 1 pose :-)

hestvold

22.10.2014 kl.19:47

jeg brukte 9-10 nøster pr. pose :)

Malin

15.01.2015 kl.16:41

Kjempefine, lyst til å prøve selv😍

Hvor stor dyne brukte du?

27.01.2015 kl.11:18

Tusen takk for at du delte oppskriften. Skal prøve den litt seinere da jeg driver på med noe nå. Ser veldig fiiiiin ut.

Mari

02.02.2015 kl.08:15

Så fin. Bruker du dobbel tråd eller enkel?

Anne Grete

10.03.2015 kl.16:39

Hei kan du forklare meg i detaljer dette for jeg skjønner det ikke helt Fell så 2 masker i hver side etter fletting og 1 maske i hver side før fletting (dette blir da runde 1+2 og 4+5). Etter tredje fletting felles det videre 3 masker i hver side (runde 1+2) og det felles 2 masker i hver side (runde 4+5, flettingen skjer runde 6)

hestvold

04.04.2015 kl.13:54

Strikker med enkel-tråd :) takk skal du ha

hestvold

04.04.2015 kl.13:56

Hei :) jeg kjøpte vanlig enkel dyne på jysk (100 kr), og den holdt til begge posene :)

Victoria Hide

04.05.2015 kl.13:39

Så nydelige, nå har jeg mer å strikke til lillegullet kommer rundt juletider ;)

Sigrid Katrine

03.06.2015 kl.14:30

Hei! Tenkte å strikke en slik pose i vår/høstposa, siden lillemann allerede har en voksipose til vinter. SÅ det jeg lurer på er om jeg kan bruke samme garn som du og bare velge en lettere dyne, eller ska jeg velge en annen garntype?

og bruke du ca lang tid på en pose? Jeg er sikkert for sen til å få brukt den i år

Annie

12.06.2015 kl.14:40

Hei

Er det hver eneste runde som strikkes vrang?

Annie

12.06.2015 kl.20:16

Hei

Jeg stroller 5 vrang til klipping

Starter med 4 vrang deretter 6 i fletta, får tilsamen 19 fletter og det står igjen 3 masker

Hva gjør jeg galt :)

Tina

24.06.2015 kl.12:09

Så utrolig nydelige vognposer. Nå har jeg startet på en til min lille i magen, men blir d ikke store luftige masker på dine poser? Men pinne nr 6 så synes jeg det ble store masker selv om jeg strikker stramt. Vil ikke dynen "skinnen" gjennom når man monterer den? Også får jeg noen "hull" ved fletten på de omg jeg skal flette. Noen tips?

Heidi

05.08.2015 kl.07:19

Hei,

tusen takk for detaljert og fin oppskrift. Nå skal jeg prøve meg jeg også :-) Skal bli "tantebestemor" og da er denne posen på ønskelisten til min niese .

15 år gammel jente

10.08.2015 kl.12:55

Min mamma skal sy dyne i vognposen jeg har strikket.. Har du en enkel forklaring på hvordan det ble gjort?

hestvold

30.09.2015 kl.18:40

Vettu... Jeg har desverre ingen god forklaring på hvordan dynene er sydd inni posene, det var min svigermor som gjorde dette. Men jeg kjøpte en billig fiberdyne på jysk, og den var ålreit og jobbe med. Jeg vet at hun sydde dyne inn i hver del for seg.. Målte opp og klippa til dyna, og sydde igjen dyna, for så å sy det fast til selve trekket/posen. Det er det jeg har skjønt ut fra forklaringene... Også blei glidelås sydd fast der klippemaskene er strikka, så de blei klippet opp i ønsket lengde (30 cm her), og det blei sydd inn glidelås. Vet ikke om du fikk noe ut av disse svarene...

hestvold

30.09.2015 kl.18:41

Takk for at du likte oppskriften, har forsøkt og skrevet den så detaljert som mulig... Men er jo ikke alltid lett å få den helt forstående for andre, da jeg skreiv oppskriften underveis mens jeg strikka posene :) Gratulerer så mye, det er alltid stas med nye små inn i flokken :) Håper niesen din blir fornøyd :)

hestvold

30.09.2015 kl.18:44

Takk for det :) Jeg opplevde ikke at maskene blei for løse, og fikk ikke noe hull der det blei fletta, eller akkurat der det blei fletta så blei kanskje maska litt større? Hverken dyne eller trekk skinte igjennom :) Men alle strikker forskjellig, denne oppskriften blei skrevet mens jeg strikka, og den fungerte for meg :) Kanskje jeg strikker hardere enn deg f.eks :) Angående tips til "hull" ved fletten har jeg dessverre ikke, for jeg hadde aldri strikka fletter før, når jeg begynte på disse posene... Hadde prøvd flere ganger men aldri fått det til, plutselig gikk det opp ett lys for meg etter en god forklaring fra ei venninne :D

hestvold

30.09.2015 kl.18:47

Beklager, men det vet jeg rett og slett ikke... Kanskje du bare kan "jukse" inn de tre maskene ett sted ved å strikke to og to sammen, tre ganger.. Gjør du det jevnt fordelt så skal det ikke synes. Mulig det er veldig feil for en strikker asså, men innimellom så gjør jeg det, når jeg ikke finner ut hvor feilen er :) Ser det er en stund siden kommentaren blei skrevet så håper du fikk ordnet det :)

hestvold

30.09.2015 kl.18:48

Hei :) Jeg strikket posen på rundpinne, og da er alle maskene som er mellom flettene, de strikkes vrangt. Når du deler arbeidet ett stykke ut i oppskriften, så strikkes det rett en vei og vrang tilbake, for at det skal bli riktig :)

hestvold

30.09.2015 kl.18:51

Det går nok fint å bruke ett tynnere garn, jeg brukte ullgarn fra sparkjøp, da våre to små kom i januar. Jeg brukte en tynn fiberdyne inni, men posene var gode og varme. Kanskje du skulle prøvd å strikka i bomull for eksempel? Går jo fint an å legge ett teppe over om barnet er kald..

Jeg brukte litt tid på den første posen, den neste gikk raskt, for da var jeg lei så jeg bare strikka for å bli ferdig. Tenkte at jeg blir jo veldig fornøyd når de er ferdige :) Men jeg hadde ingenting å gjøre når jeg strikka de, jeg var gravid og skulle holde meg litt i ro, så da strikka jeg.

hestvold

30.09.2015 kl.18:52

Gratulerer ;) så koselig å høre at du ønsker og bruke oppskriften :) Det setter jeg stor pris på :D

Heidi

12.10.2015 kl.18:35

Hei. Hvor store er posene? Vil de passe til en ettåring?

hestvold

13.10.2015 kl.10:20

Disse posene er laget til vognbaggen vi hadde, babytravel dublin. Ungene her brukte posene frem til ca 1 år.

Skriv en ny kommentar

hestvold

hestvold

29, Andebu

I denne bloggen vil dere kunne lese om min hverdag med fokus på assistert befruktning og våre erfaringer innnenfor dette, og hvordan vi nå endelig kom til målet om å skulle bli foreldre <3 Vi venter nemlig prøverørtvillinger i januar 2014, følg oss på veien da vel :)

Totalt har lest bloggen. Idag har besøkt bloggen og er online nå. har lest bloggen den siste uka og har besøkt bloggen siste måneden.

Statistikk fra 06.11.2012